Gastroskopia

Gastroskopię diagnostyczną wykonuje się najczęściej z następujących wskazań:

• wystąpienie objawów dyspeptycznych (bólów brzucha, odbijania, wzdęcia, zgagi)
  • podejrzenie choroby wrzodowej żołądka lub dwunastnicy
  • podejrzenie choroby nowotworowej
  • dysfagia
  • trudności w połykaniu
  • podejrzenie lub obecność krwawienia z przewodu pokarmowego
  • podejrzenie istnienia uszkodzeń polekowych błony śluzowej górnego odcinka przewodu pokarmowego u chorych długotrwale stosujących niesteroidowe leki przeciwzapalne
  • jako badanie przesiewowe lub kontrolne u chorych ze zwiększonym ryzykiem rozwoju nowotworu

Kolonoskopia

Kolonoskopia jest obowiązkowym badaniem jelita grubego. Pacjent układa się na lewym boku i podciąga kolana do klatki piersiowej. Lekarz proktolog delikatnie wprowadza kolonoskop do dolnego odcinka przewodu pokarmowego. Mała kamerka ze źródłem światła umożliwia obserwację przewodu pokarmowego w czasie rzeczywistym. Wczesna diagnoza chorób związanych z układem pokarmowym daje lekarzom proktologom i pacjentom dłuższy czas na podjęcie odpowiednich działań, a tym samym na zwiększenie szans na całkowite wyleczenie. Istnieje możliwość przeprowadzenia zabiegów w znieczuleniu ogólnym.

Wskazaniem do kolonoskopii jest:

• krwawienie z odbytu lub stwierdzenie stolca z obecnością krwi
  • zmiana charakteru oddawanego stolca (zmiana jego średnicy, konsystencji, częstości wypróżnień)
  • dolegliwości bólowe jamy brzusznej niewyjaśnione innymi badaniami
  • niewyjaśniony ubytek masy ciała lub anemia
  • wątpliwości wynikające z wcześniej przeprowadzonych badań obrazowych (np. radiologicznych, ultrasonograficznych)
  • podejrzenie raka jelita grubego, obecności polipów, uchyłków oraz stanów zapalnych